جوی آباد محله بختیاری ها ، یادی از عبدالمهدی (فرهاد) کاظمی   شهید بزرگوار مدافع حرم عمه سادات  روحش شاد و یادش گرامی
جوی آباد محله بختیاری ها ، یادی از عبدالمهدی (فرهاد) کاظمی   شهید بزرگوار مدافع حرم عمه سادات  روحش شاد و یادش گرامی

جوی آباد محله بختیاری ها ، یادی از عبدالمهدی (فرهاد) کاظمی شهید بزرگوار مدافع حرم عمه سادات روحش شاد و یادش گرامی

حدیث مردانگی


مردانگى

 

 

 

 

حدیث (1) امام على علیه السلام :

اَلمُروءَةَ اسمٌ جامِعٌ لِسائِرِ الفَضائِلِ وَالمَحاسِنِ؛
مردانگى، نامى است که همه بزرگواریها و خوبیها را در بر مى گیرد.

غررالحکم، ج2، 158، ح2178

حدیث (2) امام على علیه السلام :

مَرَّ عَلى قومٍ یَتَحَدَّثونَ ـ فیمَ أَنتُم؟ فَقالوا: نَتَذاکَرُ المُروءَةَ، فَقالَ: أَوَ ماکَفاکُمُ اللّه  فى کتابِهِ إِذ یَقولُ: (إنَّ اللّه  یَمُرُ بِالعَدلِ وَالحسانِ) فَالعَدلُ النصافُ وَالحسانُ التَّفَضُّلُ، فَما بَعدَ هذا؟؛
امام على علیه السلام بر گروهى عبور کردند که در حال گفتگو بودند. فرمودند درباره چه سخن مى گویید؟ عرض کردند: درباره مردانگى گفتگو مى کنیم. فرمودند: آیا خداوند در کتاب خود پاسخ شما را نداده است، آنجا که مى فرماید: «همانا خداوند به عدل و احسان فرمان مى دهد؟» عدل، انصاف است و احسان، نیکى و بخشش. غیر از اینها چیز دیگرى هم هست؟

کنزالعمال، ج2، ص451، ح4475

حدیث (3) امام على علیه السلام :

اَلمُروءَةُ اجتِنابُ الرَّجُلِ ما یَشینُهُ وَاکتِسابُهُ ما یُزَیِّنُهُ؛
مردانگى، دورى کردن انسان است از آنچه مایه ننگ اوست و به دست آوردن آنچه که باعث آراستگى اوست.

غررالحکم، ج2، ص56، ح1815

حدیث (4) امام على علیه السلام :

جِماعُ المُروءَةِ أَن لا تَعمَلَ فِى السِّرِّ ما تَستَحیى مِنهُ فِى العَلانیَةِ؛
اساس مردانگى، این است که در پنهان، کارى را نکنى که در آشکار از انجام آن شرم داشته باشى.

غررالحکم، ج3، ص373، ح4785

حدیث (5) امام على علیه السلام :

یُستَدَلُّ عَلى مُروءَةِ الرَّجُلِ بِبَثِّ المَعرُوفِ وَبَذلِ الحسانِ وَتَرکِ الاِمتِنانِ؛
نشانه مردانگى انسان، به همه نیکى کردن و احسان نمودن و منت نگذاشتن است.

غررالحکم، ج3، ص453، ح10974

حدیث (6) امام على علیه السلام :

اَصلُ المُروءَةِ الحَیاءُ وَ ثَمَرَتُهَا العِفَّةُ؛
ریشه مردانگى حیا و میوه اش پاکدامنى است.

غررالحکم، ج2، ص418، ح3101

حدیث (7) امام على علیه السلام :

مِن تَمامِ المُروءَةِ أن تَنسَى الحَقَّ لَکَ وَتَذکُرَ الحَقَّ عَلَیکَ؛
از کمال مردانگى است که حقّى را که بر گردن دیگران دارى، فراموش کنى و حقّى را که دیگران بر گردن تو دارند، به یاد داشته باشى.

غررالحکم، ج6، ص39، ح9409

حدیث (8) امام على علیه السلام :

بِالصِّدقِ وَالوَفاءِ تَکمُلُ المُروءَةُ لأَِهلِها؛
با صداقت و وفادارى، مردانگى به کمال مى رسد.

غررالحکم، ج3، ص231، ح4307

حدیث (9) پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله :

اَلمُروءَةُ إِصلاحُ المالِ؛
مردانگى، اصلاح ثروت است.

کنزالعمال، ج3، ص408، ح7178

حدیث (10) امام على علیه السلام :

أَقیلوا ذَوِى المُروءآتِ عَثَراتِهِم، فَما یَعتِرُ مِنهُم عاثِرٌ إِلاّ وَیَدُ اللّه  بِیَدِهِ یَرفَعُهُ؛
از لغزش جوانمردان در گذرید، زیرا که هیچ یک از آنان نلغزد، مگر این که دست خداوند دستش را بگیرد و او را بلند کند.

نهج البلاغه، حکمت 20

حدیث (11) پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله :

مَن عامَلَ النّاسَ فَلَم یَظلِمهُم وَحَدَّثَهُم فَلَم یَکذِبهُم وَ وَعَدَهُم فَلَم یَخلِفهُم فَهُوَ مِمَّن کَمُلَت مُرُوءتُهُ وَ ظَهَرَت عَدالَـتُهُ وَ وَجَبَت اُخُوَّتُهُ وَحَرُمَت غیبَتُهُ؛

هر کس در معاشرت با مردم به آنان ظلم نکند، دروغ نگوید و خلف وعده ننماید، جوانمردیش کامل، عدالتش آشکار، برادرى با او واجب و غیبتش حرام است.

خصال، ص 208، ح 28

حدیث (12) امام حسین علیه السلام :

لاتـَرفع حــاجَتَک إلاّ إلـى أحـَدٍ ثَلاثة: إلـى ذِى دیـنٍ، اَو مُــرُوّة اَو حَسَب؛

جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا کسى که اصالت خانوادگى داشته باشد.

تحف العقول، ص 251

شیعیان .... تسلیم امر و نهى ما باشند

عالم آل محمد علیهم السلام امام رضا علیه السلام:


شیعیان ما کسانى هستند که تسلیم امر و نهى ما باشند، گفتار ما را سرلوحه زندگى در عمل و گفتار خود قرار دهند، مخالف دشمنان ما باشند و هر که چنین نباشد از ما نیست.


بحارالأنوار: ج 65، ص 167

چیزی نیست که چشمانت آن را بنگرد ، مگر آن که در آن پند و......

امام کاظم ( علیه السلام ):

 ما من شی ء تراه عیناک الا وفیه موعظه
چیزی نیست که چشمانت آن را بنگرد ، مگر آن که در آن پند و اندرزی است .
(بحارالانوار ، جلد 78 ، صفحه 319)

امام زمان (علیه السلام) در جواب نامه نائب دوم فرمودند:

کتبت أسأله عن ظهور الفرج فخرج فی التوقیع: کذب الوقاتون.
امام (علیه السلام) در جواب نامه نائب دوم فرمودند:

 ظهور و فرج امام مربوط به خدا است و هرکس وقت تعیین کند دروغ گفته است.
بحارالأنوار ، جلد 53، صفحه 184
 

اهل بیت من چون کشتی نوح‌اند؛ هر که بر آن نشیند نجات یابد و آنکه

حضرت رسول الله (صلی الله و علیه و آله و سلم):

 مَثَلُ أهلِ بَیتی کَمَثَلِ سَفینَهِ نوحٍ مَن رَکِبَها فَقَد نَجی وَ مَن تَخَلَّفَ عَنها فَقَد هَلَکَ
اهل بیت من چون کشتی نوح‌اند؛ هر که بر آن نشیند نجات یابد و آنکه از آن تخلف کند هلاک گردد

(عیون الاخبار‍‍، جلد 1، صفحه 211)
 

بى اعتنائى و امید نداشتن بدانچه در دست مردم .....

امیرالمومنین علی ( علیه السلام ):

الغنى الاکبر الیأس عما فى ایدى الناس
بى اعتنائى و امید نداشتن بدانچه در دست مردم است بزرگترین توانگرى است.
(نهج البلاغه)

ظلم در دنیا همان ظلمتها و تاریکی های آخرت است.

امام باقر ( علیه السلام ):

 الظُلمُ فِی الدُّنیَا هُوَ الظُلُمَاتُ فِی الاَخِرَه.
ظلم در دنیا همان ظلمتها و تاریکی های آخرت است.
(جهاد با نفس، ح 733)

همانا نفرت انگیزترین مخلوق خدا بنده ای است

امام صادق ( علیه السلام ):

 انَّ أبغَضَ خلقِ اللهِ عبدٌ أتقی الناسُ لسانَهُ.
همانا نفرت انگیزترین مخلوق خدا بنده ای است که مردم از شرّ زبان او پرهیز می کنند.
(جهاد النفس،ح672)

من آخرین جانشین پیامبر هستم ، و به وسیله من است که

حضرت صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف):

أنا خاتم الأوصیاء و بی یدفع الله البلاء عن أهلی و شیعتی
من آخرین جانشین پیامبر هستم ، و به وسیله من است که خداوند بلا را از خاندان و شیعیانم دور می سازد.
بحارالأنوار ، جلد 52 ، صفحه 30

بدترین مردم در روز قیامت کسانی هستند که

حضرت رسول الله (صلی الله و علیه و آله و سلم):

 شرُّ النّاس یَومَ القِیامَةِ الذَّینَ یُکرمُونَ اتِّقَاءَ شَرِّهِم
بدترین مردم در روز قیامت کسانی هستند که(در این دنیا) از ترس شرّشان مورد اکرام و احترام واقع می شوند.
(جهاد با نفس، ح 673 )

بزرگترین عیب آن است که آنچه را که مانند آن در خودِ توست

امیرالمومنین علی ( علیه السلام ):

 أکبَرُ العَیب أن تَعیبَ مَا فِیکَ مِثلُهُ
بزرگترین عیب آن است که آنچه را که مانند آن در خودِ توست عیب بشمری.
(جهاد النفس ح 336)

هر چشمى در روز قیامت گریان است، مگر سه چشم:

قال الامام الباقر (علیه السلام):

 کُلُّ عَیْنٍ بَاکِیَةٌ یَوْمَ الْقِیَامَةِ غَیْرَ ثَلَاثٍ عَیْنٍ سَهِرَتْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ عَیْنٍ فَاضَتْ مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ وَ عَیْنٍ غُضَّتْ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ
هر چشمى در روز قیامت گریان است، مگر سه چشم: چشمى که در راه خدا بى خوابى کشد، و چشمى که از ترس خدا اشکش جارى گردد، و چشمى که بر آنچه خداوند حرام کرده است بسته باشد (به مناظر حرام نگاه نکند).
الکافی جلد : 2 صفحه : 80

کسی که نیکو کاری اش او را شادمان کند

امام صادق ( علیه السلام ):

 مَـن سَـرَّتـهُ حَسَـنَـتُـهُ وَ سَـاءَتـهُ سَیِِّـئَـتُـهُ فَـهُـوَ مُـؤمِـنًٌ
کسی که نیکو کاری اش او را شادمان کند و بدی اش وی را بد حال گرداند چنین کسی مومن است.
(جهادالنفس،ح765)

هر کس که خداوند براى او خیر بخواهد، دوستى شایسته نصیب

حضرت رسول الله (صلی الله و علیه وآله و سلم ):

 مَن أرادَ اللّه‏ُ بِهِ خَیرا رَزَقَهُ اللّه‏ُ خَلیلاً صالحِا
هر کس که خداوند براى او خیر بخواهد، دوستى شایسته نصیب وى خواهد نمود.
نهج الفصاحه، ح 3064

قلب شخص نادان در زبان اوست و زبان شخص خردمند در قلب اوست

امیرالمومنین علی ( علیه السلام ):

 قَلبُ الأحمَق ِ فی لِسَانِهِ وَ لِسَانُ العَاقِل ِ فی قَلبهِ
قلب شخص نادان در زبان اوست و زبان شخص خردمند در قلب اوست
(جهاد با نفس، ح 310)

کسی که بین خود و خدایش را اصلاح کند خداوند ....

امام صادق ( علیه السلام ):

مَن اَصلَحَ فیما بَینَهُ وَ بَینَ اللهِ اَصلَحَ اللهُ ما بَینَهُ و بَینَ النَّاسِ
کسی که بین خود و خدایش را اصلاح کند خداوند بین او و مردم را اصلاح می کند
(جهاد النفس ح 355)
 

خوبى و بدى در روز جمعه دو چندان مى گردد.

قال الامام الباقر (علیه السلام):

الْخَیْرُ وَ الشَّرُّ یُضَاعَفُ فِی یَوْمِ الْجُمُعَةِ
خوبى و بدى در روز جمعه دو چندان مى گردد.
وسائل‏الشیعة جلد : 7 صفحه : 380

بلند مرتبه ‏ترین مردم نزد خداوند در روز قیامت کسى است...

حضرت رسول الله (صلی الله و علیه و آله و سلم):

 إنَّ أَعظَمَ النّاسِ مَنزِلَةً عِندَاللّه‏ِ یومَ القیامَةِ أَمشاهُم فى أَرضِهِ بِالنَّصیحَةِ لِخَلقِهِ
بلند مرتبه ‏ترین مردم نزد خداوند در روز قیامت کسى است که در روى زمین بیشتر در خیرخواهى و ارشاد مردم قدم بردارد.
(کافی، جلد 2، صفحه 208 صفحه 5)

همانا پشیمانی از بدی آدمی را به سوی ترکِ بدی فرا می خواند

امیرالمومنین علی ( علیه السلام ):

إنَّ النَّدمَ عَلَی الشَّرِّ یَدعو إلَی تَرکِه
همانا پشیمانی از بدی آدمی را به سوی ترکِ بدی فرا می خواند
جهاد با نفس، ح 767

ما خزانه داران علم خداییم و ما ترجمان وحى خداوند هستیم.

قال الامام الباقر (علیه السلام):

 نَحْنُ خُزَّانُ عِلْمِ اللَّهِ وَ نَحْنُ تَرَاجِمَةُ وَحْیِ اللَّه‏
ما خزانه داران علم خداییم و ما ترجمان وحى خداوند هستیم.
الکافی جلد : 1 صفحه : 192

عاقل ترین مردم خوش خلق ترین آنهاست .

امام صادق ( علیه السلام ):

 أکمل الناس عقلا أحسنهم خلقا .
عاقل ترین مردم خوش خلق ترین آنهاست .
(اصول کافی ، جلد 1 ، صفحه 27 )

خوشا بر آنکس که شهوتى حاضر و در دسترس را به خاطر عذابى....

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم):

 طُوبَى لِمَنْ تَرَکَ شَهْوَةً حَاضِرَةً لِمَوْعِدٍ لَمْ یَرَهُ
خوشا بر آنکس که شهوتى حاضر و در دسترس را به خاطر عذابى که به آن وعده داده شده و هنوز ندیده است ترک کند
وسائل‏ الشیعة جلد : 15 صفحه : 310

از ارتکاب معصیتهای الهی در نهان خودداری کنید

امیرالمومنین علی ( علیه السلام ):

 اتَّقوا معاصیَ الله فی الخَلَوَات فانَّ الشَّاهدَ هُوَ الحَاکِم
از ارتکاب معصیتهای الهی در نهان خودداری کنید زیرا آن خدایی که شاهد است خود نیز حاکم است
جهاد با نفس، ح 170

کسی که در قلبش به اندازه ذره ای کبر و خود بزرگ بینی باشد

امام صادق ( علیه السلام ):

لا یَدخُلُ الجَنَّهَ مَن فِی قَلبهِ مِثقالَ ذَرَّهٍ مِن کِبر
کسی که در قلبش به اندازه ذره ای کبر و خود بزرگ بینی باشد به بهشت وارد نمی شود.
(جهاد النفس ح 569)

کسى که از گناه توبه مى کند مانند کسى است که هیچ گناهى ندارد.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم):

 التَّائِبُ مِنَ الذَّنْبِ کَمَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ
کسى که از گناه توبه مى کند مانند کسى است که هیچ گناهى ندارد.
وسائل‏الشیعة جلد : 16 صفحه : 76

مانند عاشق شیفته و شیدا به دنیا نظر نداشته باش.

قال امیر المؤمنین( علیه السلام ):

 انظر إلى الدنیا نظر الزاهد المفارق و لا تنظر إلیها نظر العاشق الوامق


به دنیا بنگر نگریستن زاهدى که از دنیا جدا خواهد شد، و مانند عاشق شیفته و شیدا به دنیا نظر نداشته باش.

غررالحکم صفحه : 138

رسول خدا فرمود: برو و خشمگین مشو..

امام صادق ( علیه السلام ):

 قالَ رَجُلٌ لِلنَّبی (صلی الله علیه و آله و سلم):یا رَسُولَ اللهِ عَلِّمنی. فَقالَ : إذهَب فَلا تَغضَب .

مردی به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) عرض کرد:

ای رسول خدا چیزی به من بیاموز، حضرت فرمود: برو و خشمگین مشو..

(جهاد النفس ح 524)
 

دروغ نگوئید....

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم):

 تُقْبِلُوا إِلَیَّ بِسِتِّ خِصَالٍ أَتَقَبَّلُ لَکُمْ بِالْجَنَّةِ إِذَا حَدَّثْتُمْ فَلَا تَکْذِبُوا وَ إِذَا وَعَدْتُمْ فَلَا تُخْلِفُوا وَ إِذَا ائْتُمِنْتُمْ فَلَا تَخُونُوا وَ غُضُّوا أَبْصَارَکُمْ وَ احْفَظُوا فُرُوجَکُمْ وَ کُفُّوا أَیْدِیَکُمْ وَ أَلْسِنَتَکُمْ
شش چیز را براى من بپذیرید تا من بهشت را برایتان بپذیرم:

 هنگامى که سخن مى گوئید، دروغ نگوئید و هنگامى که وعده مى دهید، خلف وعده نکنید و هنگامى که امانتى به شما سپرده مى شود، پس خیانت نکنید، چشمان خود را (بر حرام) ببندید و پاکدامن باشید و دست و زبانتان را (از گناه) نگه دارید.

بحارالأنوار جلد : 66 صفحه : 371

پس او دوست دلسوز است.

قال امیر المؤمنین( علیه السلام ):

 من دعاک إلى الدار الباقیة و أعانک على العمل لها فهو الصدیق الشفیق

هر کس تو را به دیار باقى فرا خواند، و تو را در عمل براى آخرت یارى کند، پس او دوست دلسوز است.

غررالحکم صفحه : 424

بد اخلاقی ایمان را تباه می کند...

امام صادق ( علیه السلام ):

 إنَّ سُوءَ الخُلُق لِیُفسِدَ الایمانَ کَما یُفسِدُ الخَلُّ العَسَلَ.

به راستی که بد اخلاقی ایمان را تباه می کند همچنانکه سرکه عسل را فاسد می کند .
(جهاد النفس، ح 661)

از کجا او را در آتش دوزخ داخل نماید.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم):

 مَنْ لَمْ یُبَالِ مِنْ أَیْنَ اکْتَسَبَ الْمَالَ لَمْ یُبَالِ اللَّهُ مِنْ أَیْنَ أَدْخَلَهُ النَّارَ
کسى که او را مهم نباشد که از چه راهى مال به دست آورد، براى خداوند نیز مهم نخواهد بود از کجا او را در آتش دوزخ داخل نماید.
بحارالأنوار جلد : 100 صفحه : 13

....غیبت کننده است.

قال امیر المومنین (علیه السلام):


أبغض الخلائق إلى الله المغتاب
مبغوضترین بندگان نزد خداوند غیبت کننده است.

غررالحکم صفحه : 221

برترین عبادت....

امام صادق ( علیه السلام ):

اَفضَل العِبادَة العَفَافُ
برترین عبادت پاکدامنی است
(جهاد النفس، ح 211)

آنکس که بیشتر یاد مرگ باشد و آمادگى اش براى مرگ فزونتر.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم):

 أَنَّهُ قَالَ لِقَوْمٍ مِنْ أَصْحَابِهِ مَنْ أَکْیَسُ النَّاسِ قَالَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ فَقَالَ أَکْثَرُهُمْ ذِکْراً لِلْمَوْتِ وَ أَشَدُّهُمُ اسْتِعْدَاداً لَهُ
از پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) سؤال شد زیرکترین مؤمنان کیست؟ فرمودند:

 آنکس که بیشتر یاد مرگ باشد و آمادگى اش براى مرگ فزونتر.

بحارالأنوار جلد : 79 صفحه : 168

جهاد در مقابل هواى نفس ...

قال امیر المومنین (علیه السلام):

 أفضل الجهاد جهاد النفس عن الهوى و فطامها عن لذات الدنیا
بالاترین جهاد، جهاد در مقابل هواى نفس است و جدا کردن آن از لذات دنیا.
غررالحکم صفحه : 242

همانا در آسمان دو فرشته اند

امام صادق ( علیه السلام ):


انّ فِی السَّماءِ مَلَکَینِ مُوکَلَینِ باِلعِبادِ فَمَن تَواضَعَ للهِ رَفَعاه وَ مَن تَکّبَرَ وَضَعاهُ.

همانا در آسمان دو فرشته اند که بر بندگان گمارده شده اند پس هر که برای خدا فروتنی کند بالایش می برند و هر که تکبر ورزد فرودش آورند.
(جهاد النفس، ح 285)

امام باقر ( علیه السلام ): هر مؤمنی محافظت برنمازش نماید

امام باقر ( علیه السلام ):

 ایما مؤمن حافظ علی الصلوات المفروضة فصلاها لوقتها فلیس هذا من الغافلین
هر مؤمنی محافظت برنمازش نماید، و او را در وقتش به جا آورد،

از انسانهای غافل شمرده نمی شود.
وسائل الشیعه ، جلد 3، صفحه 79

امام زمان عجل الله تعالی فرجه شریف :اما کیفیت انتفاع مردم از وجود من در زمان غیبت، همانند بهره بری آنان از خورشید است

امام زمان عجل الله تعالی فرجه شریف :

أما وجه الانتفاع بی فی غیبتی فکالانتفاع بالشمس إذا غیبها عن الأبصار السحاب.
«... اما کیفیت انتفاع مردم از وجود من در زمان غیبت، همانند بهره بری آنان از خورشید است در هنگامی که ابرهای تیره آنرا بپوشانند».
بحار الأنوار، جلد 53، صفحه 181

امام کاظم ( علیه السلام ): مهرورزی و دوستی با مردم، نصف عقل است.

امام کاظم ( علیه السلام ):

التودد الی الناس نصف العقل

مهرورزی و دوستی با مردم، نصف عقل است.
(تحف العقول، صفحه 425)

امام صادق ( علیه السلام ): بـدان بـه درستى که عمل دایمى اندک،که همراه با یقین باشدبرتر از عمل بسیار بدون یقین

امام صادق ( علیه السلام ):

 واعـلـم ان الـعـمـل الـدائم القلیل على الیقین افضل عند اللّه من العمل الکثیر على غیریقین
بـدان بـه درستى که عمل دایمى اندک،که همراه با یقین باشد،نزد خداوند متعال،افضل از عمل بسیارى است که با یقین همراه نباشد.
(بحارالانوار،جلد 69ح93)

امام باقر ( علیه السلام ):خداوند به هیچ عبادتی برتر از رعایت پاکی شکم و پاکی دامن عبادت نشده است

امام باقر ( علیه السلام ):

 مَا عُبدَ اللهُ بشَیءٍ أفضَلَ مِن عِفَّةِ بَطن ٍ وَ فَرج ٍ
خداوند به هیچ عبادتی برتر از رعایت پاکی شکم و پاکی دامن عبادت نشده است
(جهاد با نفس، ح 207)

امیرالمومنین علی ( علیه السلام ): با مردم چنان معاشرت کنید که اگر فوت نمودید بر شما بگریند و...

امیرالمومنین علی ( علیه السلام ):

 خالِطوُا النّاسَ مُحالِطَةً اِن مِتُّم مَعُها بَکَوا عَلَیکُم وَ اِن عِشتُم حَنُّوا اِلَیکُم

با مردم چنان معاشرت کنید که اگر فوت نمودید بر شما بگریند و اگر زنده ماندید به شما مهربانی ورزند.
(نهج البلاغه،قصارالحکم10)

حضرت رسول الله صلی الله و علیه وآله: حقیقتاً آنچه (از نعمتها و رضوان) که در نزد خداوند است جز با ....

حضرت رسول الله صلی الله و علیه وآله:

 إنَّهُ لا یُدرکُ ما عِندَ الله إلّا بطاعَتِهِ
حقیقتاً آنچه (از نعمتها و رضوان) که در نزد خداوند است جز با طاعت و فرمانبرداری از او بدست نمی آید
(جهاد با نفس، ح 153)

«من آن بقیة الله روی زمینم... که از دشمنان انتقام خواهم گرفت».

أنا بقیة الله فی أرضه، والمنتقم من أعدائه.
امام (علیه السلام) در سن 3  سالگی در کنار پدر بزرگوارش به احمد بن اسحاق می فرماید:

«من آن بقیة الله روی زمینم... که از دشمنان انتقام خواهم گرفت».
بحار الأنوار، جلد 52، صفحه 24
 

امام جواد ( علیه السلام ): مؤمن نیاز دارد به توفیقی از طرف خدا ، و به پندگویی از طرف خودش

امام جواد ( علیه السلام ):

المؤمن یحتاج الی توفیق من الله ، و واعظ من نفسه ، و قبول ممن ینصحه

مؤمن نیاز دارد به توفیقی از طرف خدا ، و به پندگویی از طرف خودش ،

و به پذیرش از کسی که او را نصیحت کند

(تحف العقول ، صفحه 480)

امام کاظم ( علیه السلام ): کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که

امام کاظم ( علیه السلام ):

قله المنطق حکم عظیم ، فعلیکم بالصمت فانه دعه حسنه و قله وزر و خفه من الذنوب

کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفیف گناه است .
(بحارالانوار ، جلد 78 ، صفحه 321 )

امام صادق ( علیه السلام ): احسان و نیکى کامل نباشد،مگر با سه خصلت:شتاب در آن،کم شمردن بسیار آن و منت ننهادن بر آن.

امام صادق ( علیه السلام ):
 لایتـم المعروف الا بثلاث خصـال: تعجیله و تقلیل کثیره و ترک الامتنان به.
احسان و نیکى کامل نباشد،مگر با سه خصلت:شتاب در آن،کم شمردن بسیار آن و منت ننهادن بر آن.
تحف العقول،صفحه 323

امام باقر ( علیه السلام ): دوستی قلبی برادرت را از اندازه دوستی قلبی خودت نسبت به او بفهم.

امام باقر ( علیه السلام ):

اعرف الموده فی قلب اخیک بما له فی قلبک
دوستی قلبی برادرت را از اندازه دوستی قلبی خودت نسبت به او بفهم.
(تحف العقول ، صفحه 304)
 

همانا بخشنده ترین مردم کسى است که بر آنکس که امید ندارد عطا...


قال الامام الحسین (علیه السلام):

 إِنَّ أَجْوَدَ النَّاسِ مَنْ أَعْطَى مَنْ لَا یَرْجُوه‏
همانا بخشنده ترین مردم کسى است که بر آنکس که امید ندارد عطا مى کند.
بحارالأنوار جلد : 71 صفحه : 400

با مردم چنان معاشرت کنید که اگر فوت نمودید بر شما ...


امیرالمومنین علی ( علیه السلام ):

خالِطوُا النّاسَ مُحالِطَةً اِن مِتُّم مَعُها بَکَوا عَلَیکُم وَ اِن عِشتُم حَنُّوا اِلَیکُم
با مردم چنان معاشرت کنید که اگر فوت نمودید بر شما بگریند

 و اگر زنده ماندید به شما مهربانی ورزند.

(نهج البلاغه،قصارالحکم10)