العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ
مِرآهٌ صافِیَهٌ؛
علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای
است صاف.
نهج البلاغه
حدیث (7)
رسول اکرم صلىاللهعلیهوآله :
اَنـَا اَدیبُ اللّهِ وَ عَلىٌّ
اَدیبى ، اَمَرَنى رَبّى بِالسَّخاءِ وَ الْبِرِّ وَ نَهانى عَنِ
الْبُخْلِ وَ الْجَفاءِ وَ ما شَىءٌ اَبْغَضُ اِلَى اللّهِ
عَزَّوَجَلَّ مِنَ الْبُخْلِ وَ سوءِ الْخُلُقِ، وَ اِنَّهُ لیُفْسِدُ
العَمَلَ کَما یُفْسِدُ الخَلُّ الْعَسَلَ؛
من ادب آموخته خدا هستم و على، ادب
آموخته من است . پروردگارم مرا به سخاوت و نیکى کردن فرمان داد و از
بخل و سختگیرى بازَم داشت . در نزد خداوند عزّوجلّ چیزى منفورتر از بخل
و بد اخلاقى نیست . بد اخلاقى ، عمل را ضایع مىکند ، آنسان که سرکه
عسل را.
مکارم الاخلاق، ص 17
حدیث (8)
امام على علیهالسلام :
اِنَّ النّاسَ اِلى صالِحِ
الاَْدَبِ اَحْوَجُ مِنْهُمْ اِلَى الْفِضَّةِ وَ الذَّهَبِ؛
مردم، به ادب (فرهنگ و تربیتِ) درست ،
نیازمندترند، تا به طلا و نقره.
مشکاة الانوار، ص 433
حدیث (9)
امام على علیهالسلام :
اَلنَّفْسُ مَجْبولَةٌ عَلى سوءِ
الاَْدَبِ وَ الْعَبْدُ مَأمورٌ بَمُلازَمَةِ حُسْنِ الاَْدَبِ وَ
النَّفْسُ تَجرى [بِطَبعِها] فى مَیَدانِ المُخالَفَةِ وَ الْعَبْدُ
یَجْهَدُ بِرَدِّها عَنْ سوءِ الْمُطالَبَةِ فَمتى اَطْلَقَ عِنانَها
فَهُوَ شَریکٌ فى فَسادِها وَ مَنْ اَعانَ نَفْسَهُ فى هَوى نَفسِهِ
فَقَدْ اَشْرَکَ نَفْسَهُ فى قَتْلِ نَفْسِهِ؛
نفس آدمى بر بىادبى سرشته شده است و
بنده فرمان دارد که پایبند ادب نیکو باشد. نفس آدمى با طینت خود در
میدان مخالفت مىتازد و بنده مىکوشد آن را از خواسته ناروایش
برگرداند، پس هرگاه عنان نفس را رها سازد، شریک تبهکارى اوست و هر کس
نفس خود را در خواهشهایش یارى رساند، در قتل خود همدستِ نفس شده است.
شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج20، ص
304، ح483
حدیث (10)
امام على علیهالسلام :
عَلَیْکُمْ بِالاَْدَبِ، فَاِنْ
کُنْتُمْ مُلوکا بَرَزْتُمْ وَ اِنْ کُنْتُمْ وَسَطا فُقْتُمْ ، وَ
اِنْ اَعْوَزَتْکُمُ الْمَعیشَةُ عِشْتُمْ بِاَدَبِکُم؛
ادب بیاموزید، زیرا که [در این صورت]
اگر پادشاه باشید، برجسته مىشوید، اگر میانه باشید، سرآمد مىشوید
و اگر تنگدست باشید، با ادبتان گذران زندگى مىکنید.
غرر الحکم، ح 7077
حدیث (11)
امام على علیهالسلام :
کَفاکَ مُؤَدِّبا لِنَفْسِکَ
تَجَنُّبُ ما کَرِهْتَهُ مِنْ غَیْرِکَ؛
براى ادب آموزىات همین بس که از آنچه از
دیگران نمىپسندى ، دورى کنى.
بحار الأنوار، ج 43، ص 343، ح 15
حدیث (12)
اَنَس :
حَیَّتْ جاریَةٌ لِلْحَسَنِ بْنِ
عَلىٍّ علیهالسلام بِطاقَةِ رَیْحانٍ ، فَقالَ لَها : اَنـْتِ حُرَّةٌ
لِوَجْهِ اللّهِ ، فَقُلْتُ لَهُ فى ذلِکَ ، فَقالَ : اَدَّبَنَا
اللّهُ تَعالى فَقالَ : «و إِذا حُیّیتُم بِتَحیَّةٍ فَحَیُّوا
بِاَحْسَنَ مِنْها»الآیَةِ، وَ کانَ اَحْسَنُ مِنْها اِعْتاقَها؛
یکى از کنیزان امام حسن
علیهالسلام دسته گلى به ایشان تقدیم کرد. امام به او فرمود: تو در راه
خدا آزادى! دلیل این کارشان را پرسیدم. فرمود: خداوند، ما را [این
گونه] ادب آموخته است ، آنجا که
{در قرآن کریم} مىگوید: «و چون
احترام شُدید، به بهتر از آن، پاسخ گویید» و بهتر از هدیه او، آزادى او
بود!
نهج السعادة، ج 7، ص 386
حدیث (13)
على بن حَکَم:
عَنْ دِعْبِلِ بنِ علىّ : اَنَّهُ
دَخَلَ عَلى اَبِى الحَسَنِ الرِّضا علیهالسلام وَ اَمَرَ لَهُ
بِشَىْءٍ ، فَاَخَذَهُ وَ لَمْ یَحْمَدِ اللّهَ . قالَ : فَقالَ لَهُ
: لِمَ لَمْ تَحْمَدِ اللّهَ؟! قالَ : ثُمَّ دَخَلْتُ بَعْدُ عَلى
اَبى جَعفَرٍ علیهالسلام وَ اَمَرَ لى بِشَىْءٍ ، فَقُلْتُ :
اَلْحَمدُ لِلّهِ . فَقالَ لى : تَاَدَّبْتَ؛
دعبل بن على به خدمت امام
رضا علیهالسلام رسید و امام امر فرمودند انعامى به او بدهند . دعبل آن
را گرفت، اما خدا را سپاس نگفت . امام به او فرمودند : چرا خداوند را
سپاس نگفتى؟! دعبل گفت : پس از مدّتى بار دیگر خدمت امام رضا
علیهالسلام رسیدم و ایشان فرمودند انعامى به من بدهند . من گفتم : خدا
را سپاسگزارم . امام به من فرمودند : ادب را بهجا آوردى.
بحار الأنوار، ج 91، ص 94، ح 12
حدیث (14)
امام على علیهالسلام :
اَدَّبْتُ نَفْسى فَما وَجَدْتُ
لَها بِغَیرِ تَقْوَى الاِْلهِ مِنْ اَدَبِ
فى کُلِّ حالاتِها وَ اِن
قَصُرَتْ اَفْضَلَ مِنْ صَمْتِها عَنِ الْکَذِبِ
وَ غیبَةِ النّاسِ اَن
غیبَتَهُم حَرَّمَها ذُوالْجَلالِ فِى الْکُتُبِ
اِن کانَ مِن فِضَّةٍ کَلامُکِ یا
نَفْسُ فَاِنَّ السُّکوتَ مِن ذَهَبِ؛
به ادب و تربیت نفس خود پرداختم و
براىآن / ادبى بهتر از تقواى الهى در تمام حالاتش نیافتم
و اگر از پس این امر برنیامد / براى آن
چیزى بهتر از دم فروبستن از دروغ نیافتم
و از غیبت مردمان، همانا غیبت آنان
را / خداوند با عظمت در کتابها حرام کرده است
اى نفس، اگر سخن تو / نقره است، سکوت
طلاست
اعلام الدین، ص 273
حدیث (15)
نوف البکالى :
رَاَیْتُ أمیرَ المُؤمِنینَ
علیهالسلام مُوَلِّیا مُبادِرا ، فَقُلْتُ : اَیْنَ تُریدُ یا
مَولاىَ؟ فَقالَ : دَعنى یا نَوفُ ، اِنَّ آمالى تُقَدِّمُنى فِى
المَحبوبِ. فَقُلتُ : یا مَولاىَ وَ ما آمالُکَ؟ قالَ : قَدْ عَلِمَهَا
الْمَأمولُ وَ اسْتَغنَیتُ عَنْ تَبیینِها لِغَیْرِهِ ، وَکَفى
بِالْعَبْدِ اَدَبا اَلاّ یُشْرِکَ فى نِعَمِهِ و اِرْبِهِ غَیْرَ
رَبِّهِ؛
امیر المؤمنین علیهالسلام را دیدم که
شتابان مىرود . عرض کردم : مولاى من کجا مىروى؟ فرمودند : «اى نوف
رهایم کن! آرزوهایم مرا به پیشگاه محبوب مىکشانَد». عرض کردم : مولاى
من! آرزوهایتان چیست؟ فرمودند : «آن کس که مورد آرزوست ، خود آنها را
مىداند و نیازى نیست به غیر او بگویم . بنده را همین ادب بس که در
نعمتها و نیازش ، غیر پروردگارش را شریک نگردانَد» .
غرر الحکم، ح 10599
حدیث (16)
پیامبر صلىاللهعلیهوآله :
ایّاکَ اَنْ تَضْحَکَ مِنْ غَیْرِ
عَجَبٍ ، اَوْ تَمْشىَ و تَتَـکَلَّمَ فى غَیْرِ اَدَبٍ؛
از خندیدنِ بى تعجّب [و بىجا] یا راه
رفتن و سخن گفتنِ بىادبانه بپرهیز.
بحار الأنوار، ج 75، ص 8 ، ح 63
حدیث (17) امام على
علیهالسلام :
لا تَصْفُو الْخِلَّةُ مَعَ غَیْرِ اَدیبٍ ؛
دوستى با شخص بىادب ، صمیمانه نخواهد شد.
بحار الأنوار، ج 67، ص 400، ح 73
حدیث (18) امام على
علیهالسلام :
فَکونوا اَقَلَّ ما یَکونونَ فِى الْباطِنِ
اَمْوالاً ، اَحْسَنَ ما یَکونونَ فِى الظّاهِرِ اَحْوالاً فَاِنَّ
اللّهَ تَعالى اَدَّبَ عِبادَهُ الْمُؤمِنینَ الْعارِفینَ اَدَبا
حَسَنا ، فَقالَ جَلَّ مِن قائِلٍ : یَحْسَبُهُمُ الْجاهِلُ
اَغْنیاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُم بِسیماهُمْ لاَ
یَسْئَلونَ النَّاسَ اِلْحافا؛
در حالى که در واقع از کمترین مال برخوردار
هستید، در ظاهر بهترین حال را از خود نشان دهید ؛ زیرا خداوند
متعال ، بندگان با ایمان با معرفتش را این گونه نیکو ادب نموده که
[در وصف فقیران پارسا] فرموده است : شخص بىخبر آنان را از شدّت
خویشتندارى توانگر مىپندارد . ایشان را از نشانههایشان مىشناسى
، با اصرار (چیزى) از مردم نمىخواهند .
تحف العقول، ص 489
حدیث (19) امام
صادق علیهالسلام :
مَنْ عَرَفَ اللّهَ خافَهُ ، وَ مَنْ خافَ
اللّهَ حَثَّهُ الْخَوفُ مِنَ اللّهِ عَلَى الْعَمَلِ بِطاعَتِهِ
وَالاَْخْذِ بِتَأدیبِهِ ، فَبَشِّرِ الْمُطیعینَ المُتَأَدِّبینَ
بِاَدَبِ اللّهِ وَ الاْآخِذینَ عَنِ اللّهِ اَنَّهُ حَقٌّ عَلَى
اللّهِ اَنْ یُنْجیَهُ مِنْ مُضِلاّتِ الْفِتَنِ؛
آنکه خدا را شناخت ، از او ترسید و آن کس که
از خدا ترسید ، ترس از خدا او را به عمل به فرمان او و در پیش
گرفتن ادبش واداشت . پس فرمانبردارانِ ادب شده به ادب خدا و
اطاعتکنندگان دستورهاى او را بشارت ده که بر خداست که آنها را از
فتنههاى گمراهکننده برهاند.
مصباح الشریعه، ص 108
حدیث (20) امام حسن
عسکرى علیهالسلام :
لَیْسَ مِنَ الاَْدَبِ اِظْهارُ الْفَرَحِ
عِنْدَ الْمَحْزونِ؛
شادى کردن در حضور غمگین، از ادب به دور است.
غرر الحکم، ح 10875
حدیث (21) امام
صادق علیهالسلام :
ما خَسِرَ وَ اللّهِ مَنْ اَتى بِحَقیقَةِ
السُّجودِ ... وَلا بَعُدَ عَنِ اللّهِ اَبَدا مَنْ اَحْسَنَ
تَقَرُّبَهُ فِى السُّجودِ وَ لا قَرُبَ اِلَیْهِ اَبَدا مَنْ
اَساءَ اَدَبَهُ وَضَیَّعَ حُرْمَتَهُ وَیَتَعَلَّقُ قَلْبُهُ
بِسِواهُ؛
سوگند به خدا ، هر کس که حقیقت سجده را بهجاى
آورد ، زیان نکرد و کسى که در سجده، به خوبى به خداوند نزدیک شد،
هرگز از خداوند دور نیست. و آنکه به {ساحت مقدس} او بىادبى کرد و
حرمتش را زیر پا گذاشت ، و به غیر او دل بست، هرگز به او نزدیک
نشد.
بحار الأنوار ، ج 75، ص 71، ح 34
حدیث (22) امام على
علیهالسلام :
لا یَرْاَسُ مَنْ خَلا عَنِ الاَْدَبِ وَ صَبا
اِلَى اللَّعِبِ؛
کسى که از ادب بىبهره باشد و شیفته بازى شود،
به ریاست نمىرسد.
غرر الحکم، ح 4786
حدیث (23) امام على علیهالسلام :
عَلَیکَ بِمُداراةِ النّاسِ وَ اِکْرامِ
الْعُلَماءِ وَ الصَّفْحِ عَنْ زَلاّتِ الاِْخْوانِ فَقَدْ
اَدَّبَکَ سَیِّدُ الاَْوَّلینَ وَ الآْخِرینَ بِقَولِهِ
صلىاللهعلیهوآله : اُعْفُ عَمَّنْ ظَـلَمَکَ وَ صِلْ مَنْ
قَطَعَکَ وَ اَعْطِ مَنْ حَرَمَکَ ؛
تو را سفارش مىکنم به مداراى با مردم و احترام
به علما و گذشت از لغزش برادران (دینى)؛ چرا که سرور اولین و
آخرین، تو را چنین ادب آموخته و فرموده است : «گذشت کن از کسى که
به تو ظلم کرده ، رابطه برقرار کن با کسى که با تو قطع رابطه کرده
و عطا کن به کسى که از تو دریغ نموده است».
اعلام الدین، ص 96
حدیث (24) امام على علیهالسلام :
جالِسِ الْعُلَماءَ یَزْدَدْ عِلْمُکَ وَ
یَحْسُنْ اَدَبُکَ وتَزکُ نَفسُکَ؛
با علما معاشرت کن تا علمت زیاد، ادبت نیکو و
جانت پاک شود.
مطالب السؤول، ص 49
حدیث (25) امام صادق علیهالسلام :
اِنَّ الشَّیْطانَ لَیَطْمَعُ فى عالِمٍ
بِغَیْرِ اَدَبٍ اَکْثَرُ مِنْ طَمَعِهِ فى عالِمٍ بِاَدَبٍ ،
فَتَاَدَّبوا وَ اِلاّ فَاَنْتُمْ اَعرابٌ ؛
شیطان ، در عالِمِ بىبهره از ادب بیشتر طمع
مىکند تا عالِمِ برخوردار از ادب . پس ادب داشته باشید وگرنه شما،
بیابانى (فاقد تمدّن) هستید.
کنز العمّال ، ح 45409
حدیث (26) امام على علیهالسلام :
عَلَى الْعاقِلِ اَنْ یُحْصى عَلى نَفْسِهِ
مَساویَها فِى الدّینِ وَ الرَّأىِ وَ الاَْخْلاقِ وَ الاَْدَبِ ،
فَیَجْمَعُ ذلِکَ فى صَدْرِهِ اَوْ فى کِتابٍ وَ یَعْمَلُ فى
اِزالَتِها ؛
بر عاقل است که بدىهایش را در دین، اندیشه،
اخلاق و ادب یادداشت کند و بهخاطرش بسپارد و براى از بین بردن
آنها بکوشد.
تحف العقول، ص 376
حدیث (27) پیامبر صلىاللهعلیهوآله :
اَدِّبوا اَولادَکُمْ عَلى ثَلاثِ خِصالٍ :
حُبِّ نَبیِّکُمْ و حُبِّ اَهْلِ بَیْتِهِ وَ عَلى قِراءَةِ
الْقُرآنِ ؛
فرزندانتان را به سه چیز ادب کنید: عشق به
پیامبرتان، عشق به خاندان او، و قرآن خواندن.
غرر الحکم، ح 4488
حدیث (28) امام صادق علیهالسلام :
اَدَّبَنى اَبى علیهالسلام بِثَلاثٍ ...
ونَهانى عَنْ ثَلاثٍ : قالَ لى : یا بُنَىَّ مَنْ یَصْحَبْ صاحِبَ
السّوءِ لا یَسْلَمْ وَ مَن لا یُقَـیِّد اَ لْفاظَهُ یَنْدَم ، وَ
مَنْ یَدْخُل مَداخِلَ السَّوءِ یُتَّهَمْ... وَ نَهانى اَنْ
اُصاحِبَ حِاسِدَ نِعْمَةٍ وَ شامِتا بِمُصیبَةٍ ، اَو حامِلَ
نَمیمَةٍ ؛
پدرم علیهالسلام مرا به سه چیز ادب آموخت و از
سه چیز نهىام فرمود . سه نکته ادب این بود که فرمود : فرزندم!
هرکس با دوست بد بنشیند ، سالم نمىماند و هر کس گفتارش را کنترل
نکند ، پشیمان مىشود ، و هر کس به جایگاههاى بد وارد شود ، مورد
بدگمانى قرار مىگیرد (زیر سؤال مىرود) و آن سه چیز که مرا از آن
نهى فرمود: دوستى با کسى که چشم دیدن نعمت کسى را ندارد، و با کسى
که از مصیبت دیگران شاد مىشود و با سخنچین.
نهج البلاغه ، حکمت 73
حدیث (29) امام على علیهالسلام :
تَحَرِّى الصِّدْقِ وَ تَجَنُّبُ الْکَذِبِ
اَجْمَلُ شیمَةٍ وَ اَفْضَلُ اَدَبٍ؛
راستگو بودن و پرهیز نمودن از دروغ، زیباترین
اخلاق و بهترین ادب است.
کافى، ج 8 ، ص 150، ح 132
حدیث (30) امام على علیهالسلام :
مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنّاسِ اِماما
فَلیَبْدَأ بِتَعْلیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلیمِ غَیْرِهِ
وَلْیَکُنْ تَاْدیبُهُ بِسیرَتِهِ قَبْلَ تَأْدیبِهِ بِلِسانِهِ وَ
مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُها اَحَقُّ بِالاِْجْلالِ مِنْ
مُعَلِّمِ النّاسِ ومُؤَدِّبِهِمْ؛
کسى که خود را پیشواى مردم قرار داده، باید پیش
از آموزش دیگران، خود را آموزش دهد و پیش از آنکه دیگران را با
زبان، ادب بیاموزد، باکردارش ادب آموزد و البته آموزش دهنده و
ادبآموز خود بیش از آموزگار و ادبآموز مردم، شایسته تجلیل است.
غرر الحکم، ح 7016
حدیث (31) امام صادق علیهالسلام :
اِنْ اُجِّلْتَ فى عُمُرِکَ یَومَیْنِ
فَاجْعَلْ اَحَدَهُما لاَِدَبِکَ لِتَسْتَعینَ بِهِ عَلى یَومِ
مَوتِکَ. فَقیلَ لَهُ : وَ ما تِلْکَ الاِْسْتِعانَةُ؟ قالَ :
تُحْسِنُ تَدبیرَ ما تُخَلِّفُ وَ تُحْکِمُهُ؛
اگر در عُمرت دو روز مهلت داده شدى ، یک روز آن
را براى ادب خود قرار ده تا از آن براى روز مُردنت کمک بگیرى. به
امام گفته شد : این کمک گرفتن چگونه است؟ فرمودند : به اینکه آنچه
را از خود برجا مىگذارى ، خوب برنامهریزى کنى و محکمکارى نمایى.
غرر الحکم، ح 3298
حدیث (32) امام على علیهالسلام :
کَفى بِالتَّجارِبِ مُؤَدِّبا ؛
براى ادبآموزى، تجربهها کافىاند.
غرر الحکم، ح 9226
حدیث (33) امام على علیهالسلام :
اَحْسَنُ الآْدابِ ما کَفَّکَ عَنِ
الْمَحارِمِ؛
بهترینِ ادبها آن است که تو را از حرامها باز
دارد.
معدن الجواهر، ص 59
حدیث (34) امام على علیهالسلام :
مَنْ عَطَفَ عَلَیْهِ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ
اَدَّباهُ وَ اَبلَیاهُ وَ اِلَى الْمَنایا اَدْنَیاهُ ؛
شب و روز بر هر کس بگذرد، او را ادب مىکند،
فرسودهاش مىنماید و به مرگ نزدیکش مىسازد.
کافى، ج 8 ، ص 17، ح 2
حدیث (35) امام صادق علیهالسلام :
کَمالُ الاَْدَبِ وَالْمُروءَةِ سَبْعُ خِصالٍ
: اَلْعَقلُ وَ الْحِلْمُ ، وَالصَّبْرُ ، وَالرِّفْقُ ،
وَالصَّمْتُ ، وَحُسْنُ الْخُلْقِ وَ الْمُداراةُ؛
کمال ادب و مروت در هفت چیز است: عقل، بردبارى،
صبر، ملایمت، سکوت، خوشاخلاقى و مدارا.
بحار الأنوار ، ج 84 ، ص 325، ح 14
حدیث (36) امام سجاد علیهالسلام :
اِعْتَبِروا یا اُولىِ الاَْبْصارِ وَ
احْمَدُوا اللّهَ عَلى ما هَداکُمْ ، وَ اعْلَموا اَ نَّـکُمْ لا
تَخْرُجونَ مِنْ قُدْرَةِ اللّهِ اِلى غَیْرِ قُدْرَتِهِ ،
وَسَیَرَى اللّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسولُهُ ثُمَّ اِلَیْهِ
تُحْشَرونَ ، فَانْتَفِعوا بِالْعِظَةِ وَ تَأَدَّبوا بِآدابِ
الصّالِحینَ؛
شما اى اهل بصیرت! پند گیرید و خدا را براى
اینکه هدایتتان کرد ، سپاس گویید و بدانید که از قبضه قدرت خداوند
، به سوى قدرتى دیگر بیرون نتوانید رفت ، و خدا و فرستادهاش ، به
زودى کردار شما را مىبینند و آنگاه ، در پیشگاه او ، گرد آورده
مىشوید . پس از اندرزها بهره گیرید و ادب شایستگان را داشته
باشید.
غرر الحکم، ح 6911
حدیث (37) امام على علیهالسلام :
اَللّهُمَّ ارْزُقنى عَقْلاً کامِلاً وَ عَزْما
ثاقِبا وَ لُبّا راجِحا وَ قَلْبا زَکیّا وَ عِلْما کَثیرا وَ
اَدَبا بارِعا وَاجْعَلْ ذلِکَ کُلَّهُ لى وَلا تَجْعَلْهُ عَلَىَّ
بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ؛
خدایا مرا عقلى کامل ، تصمیمى نافذ، خردى برتر،
دلى پاک، دانشى فراوان و ادبى والا روزى کن و تمام اینها را به سود
من قرار ده نه به زیانم،اى مهربانترین مهربانان.
غرر الحکم، ح 3813
حدیث (38) امام على علیهالسلام :
کُلُّ شَىْءٍ یَحتاجُ اِلَى الْعَقْلِ
وَالْعَقْلُ یَحْتاجُ اِلَى الاَْدَبِ؛
هر چیزى به عقل نیاز دارد و عقل به ادب نیازمند
است.
فقه الرضا، ص 364
حدیث (39) امام على علیهالسلام :
اِنَّکَ مُقَوَّمٌ بِاَدَبِکَ فَزَیِّنْهُ
بِالْحِلْمِ؛
تو با ادبت ارزشگذارى مىشوى، پس آن را با
بردبارى زینت بخش.
مشکاة الأنوار، ص 239، ح 689
حدیث (40) امام رضا علیهالسلام :
اَروى اَنَّ جَبْرَئیلَ علیهالسلام اُهْبِطَ
اِلى رَسولِ اللّهِ صلىاللهعلیهوآله فَقالَ : یا رَسولَ
اللّهِ ، اِنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ یَقْرَاُ عَلَیْکَ السَّلامَ
وَ یَقولُ لَکَ : اِقْرَأ : بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ
«لاَ تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ اَزْو جا
مِنْهُمْ» الآیَةَ. فَاَمَرَ النَّبىُّ صلىاللهعلیهوآله
مُنادیا یُنادى: مَنْ لَمْ یَتَاَدَّبْ بِاَدَبِ اللّهِ
تَقَطَّعَتْ نَفْسُهُ عَلَى الدُّنْیا حَسَراتٍ؛
روایت مىکنم که جبرئیل علیهالسلام به نزد
پیامبر خدا فرود آمد و گفت : اى پیامبر خدا! خداوند تو را سلام
مىرساند و به تو مىفرماید : بخوان به نام خداى مهرگسترِ مهربان،
هرگز به آنچه اصنافى از ایشان را از آن برخوردار کردهایم ، چشم
مدوز که زیور زندگى دنیاست تا ایشان را بیازماییم . و بدان که
روزىِ پروردگار تو بهتر و پایدارتر است ، پس پیامبر خدا
صلىاللهعلیهوآله به کسى فرمود تا جار بزند : هر کس [با عمل به
این آیه] به ادب خدا آراسته نگردد ، روحش با حسرت از دنیا جدا
مىشود.
غرر الحکم، ح 8167
حدیث (41) امام على علیهالسلام :
یا مُؤمِنُ اِنَّ هذَا العِلمَ وَالاَْدَبَ
ثَمَنُ نَفْسِکَ فَاجْتَهِد فى تَعَلُّمِهِما ، فَما یَزیدُ مِنْ
عِلْمِکَ وَ اَدَبِکَ یَزیدُ فى ثَمَنِکَ وَ قَدْرِکَ ، فَاِنَّ
بِالْعِلْمِ تَهْتَدى اِلى رَبِّکَ وَ بِالاَْدَبِ تَحْسِنُ
خِدْمَةَ رَبِّکَ وَبِأَدَبِ الْخِدْمَةِ یَسْتَوجِبُ الْعَبْدُ
وَلایَتَهُ وَقُرْبَهُ ، فَاقْبَلِ النَّصیحَةَ کى تَنْجُوَ مِنَ
الْعَذابِ؛
اى مؤمن! به تحقیق این دانش و ادب بهاى جان
توست پس در آموختن آن دو بکوش که هر چه بر دانش و ادبت افزوده شود
بر قیمت و قَدْرت افزوده مىشود ؛ زیرا با دانش به پروردگارت راه
مىیابى و با ادب به پروردگارت خوش خدمتى مىکنى و با ادب در
خدمتگزارى، بنده سزاوار دوستى و نزدیکى به او مىشود . پس [این
[نصیحت را بپذیر تا از عذاب بِرَهى.
جامع الأخبار، ص 310، ح 852
حدیث (42) امام على علیهالسلام :
مَنْ قَعَدَ بِهِ حَسَبُهُ، نَهَضَ بِهِ
اَدَبُهُ؛
هر کس اصل و نسبش او را [سُست گرداند و]
بنشاند، ادبش او را [حرکت بخشد و] برخیزاند.
بحار الأنوار، ج 75، ص 127، ح 9
حدیث (43) امام حسین علیهالسلام :
اَللّهُمَّ لا تَسْتَدْرِجنى بِالاِْحسانِ وَ
لا تُؤَدِّبْنى بِالْبَلاءِ ؛
خدایا! با غرق کردن من در ناز و نعمت، مرا به
پرتگاه عذاب خویش مَکشان و با بلایا (گرفتارىها) ادبم مکن.
عیون اَخبار الرضا ، ج 1، ص 107 ح 1
حدیث (44) امام رضا علیهالسلام :
... فَاِن قالَ قائِلٌ : فَلِمَ وَجَبَ
عَلَیْهِمْ مَعْرِفَةُ الرُّسُلِ وَالاِْقْرارُ بِهِم وَالاِْذعانُ
لَهُم بِالطّاعَةِ؟ قیلَ : لاَِنـَّهُ لَمّا اَنْ لَمْ یَکُنْ فى
خَلْقِهِمْ وَ قُواهُم ما یُکْمِلونَ بِهِ مَصالِحَهُم وَ کانَ
الصّانِعُ مُتَعالیا عَنْ اَنْ یُرى وَ کانَ ضَعْفُهُمْ وَ
عَجْزُهُمْ عَنْ اِدْراکِهِ ظاهِرا ، لَمْ یَکُنْ بُدٌّ لَهُمْ
مِنْ رَسولٍ بَیْنَهُ وَ بَیْنَهُمْ مَعْصومٍ ، یُؤَدّى اِلَیْهِم
اَمْرَهُ وَ نَهْیَهُ وَ اَدَبَهُ ، و یَقِفُهُمْ عَلى ما یَکونُ
بِهِ اجْتِرارُ مَنافِعِهِمْ وَ مَضارِّهِم ؛
اگر کسى بگوید : چرا شناخت پیامبران و اعتراف
به آنها و اقرار به (لزوم) اطاعت از آنان ، بر مردم واجب است؟ در
پاسخ گفته شود : چون در وجود مردم و قواى آنان ، چیزى نیست که با
آن ، مصالحشان را کامل سازند و آفریدگار نیز برتر از آن است که
دیده شود ، سستى و ناتوانى آنان از ادراک او آشکار است ، پس
چارهاى جز این نیست که میان خداوند و مردم ، پیامآورى معصوم باشد
که اوامر و نواهى و ادب (و آموزههاى) او را به ایشان برساند و
آنها را به آنچه مایه سود و زیانشان است ، آگاه سازد.
علل الشرایع، ج 2، ص 394، ح 11