کُنْ بَشّاشا فَإنَّ اللّه یُحِبُّ البَشّاشینَ وَیُبغِضُ العَبوسَ
کَریهَ الوَجهِ؛
گشاده رو باش که خداوند انسان هاى گشاده رو را دوست دارد و با اخموى ترشرو دشمن
است.
الشهاب فى الحکم والآداب، ص 38
حدیث (5)
امام على علیه السلام :
بِشرُکَ یَدُلُّ عَلى کَرَمِ نَفسِکَ؛
گشاده رویى تو نشانگر بزرگوارى و کرامت نفس توست.
غررالحکم، ج3، ص269، ح4453
حدیث (6)
امام صادق علیه السلام :
صَنائِعُ المَعروفِ وَحُسنُ البِشرِ یُکسِبانِ المَحَبَّةَ وَیُدخِلانِ
الجَنَّةَ وَالبُخلُ وَعَبُوسُ الوَجهِ یُبعِدانِ مِنَ اللّه وَیُدخِلانِ
النّارَ؛
نیکوکارى و گشاده رویى، محبت آورند و به بهشت مى برند و بخل و ترشرویى از خدا دور
مى کنند و به دوزخ برند.
کافى، ج2، ص103، ح5
حدیث (7)
امام على علیه السلام :
بِالبِشرِ وَبَسطِ الوَجهِ یَحسُنُ مَوقِعُ البَذلِ؛
با گشاده رویى و خوشرویى، بخشش ارزش پیدا مى کند.
غررالحکم، ج3، ص232، ح4313
حدیث (8)
رسول اکرم صلى الله علیه و آله :
بَسطُ الوَجهِ زینَةُ الحِلمِ؛
گشاده رویى زینت بردبارى است.
بحارالأنوار، ج76، ص20، ح3
حدیث (9) امام صادق علیه السلام :
اِنَّ لاَِهْلِ الْجَنَّةِ اَرْبَعَ عَلاماتٍ:
وَجْهٌ مُنْبَسِطٌ وَ لِسانٌ لَطیفٌ وَ قَلْبٌ رَحیمٌ وَ یَدٌ
مُعْطیَةٌ؛
بهشتىها چهار نشانه دارند: روى گشاده، زبان
نرم، دل مهربان و دستِ دهنده.
مجموعه ورام، ج 2، ص 91
حدیث (10) دیلمى :
کانَ النَّبىُّ صلىاللهعلیهوآله ...
یُسَلِّمُ عَلى مَنِ اسْتَقْبَلَهُ مِنْ کَبیرٍ وَ صَغیرٍ وَ
غَنىٍّ وَ فَقیرٍ و لا یُحَقِّرُ ما دُعِىَ اِلَیهِ و لو اِلى
خَشفِ التَّمْرِ وَ کانَ خَفیفَ المَؤونَةِ کَریمَ الطَّبیعَةِ،
جَمیلَ المُعاشَرَةِ، طَلِقَ الوَجهِ، بَشّاشا من غَیرِ ضِحکٍ،
مَحْزونا مِن غَیرِ عَبوسٍ، مُتَواضِعا مِنْ غَیْرِ مَذَلَّةٍ،
جَوادا مِن غَیْرِ سَرَفٍ، رَقیقَ القَلبِ، رَحیما بِکُلِّ
مُسْلِمٍ... ؛
رسول اکرم صلىاللهعلیهوآله به هر کس برخورد
مىنمودند، از بزرگ و کوچک، ثروتمند و فقیر، سلام مىکردند و اگر
به جایى حتى براى خوردن خرمایى خشک دعوت مىشدند، آن را کوچک
نمىشمردند. زندگیشان کم هزینه بود، بزرگ طبع، خوش معاشرت و گشاده
رو بودند، بى آنکه بخندند، همیشه متبسم بودند، بىآنکه اخمو
باشند، محزون بودند، بىآنکه از خود ذلّتى نشان دهند، متواضع
بودند، مىبخشیدند ولى اسراف نمىنمودند، دل نازک و نسبت به تمام
مسلمانان مهربان بودند.
ارشاد القلوب، ج 1، ص 115
حدیث (11) امام على علیهالسلام :
وَ هُوَ خاتَمُ النَّبیّینَ، اَجْوَدُ النّاسِ
کَفّا وَ اَرْحَبُ النّاسِ صَدْرا وَ اَصْدَقُ النّاسِ لَهْجَةً وَ
اَوْفَى النّاسِ ذِمَّةً وَ اَلْیَنُهُمْ عَریکَةً وَ اَکْرَمُهُمْ
عِشْرَةً مَنْ رَآهُ بدیهَةً هابَهُ وَ مَنْ خالَطَهُ مَعْرِفَةً
اَحَبَّهُ یَقولُ ناعِتُهُ: لَمْ اَرَ قَبْلَهُ وَ لا بَعْدَهُ
مِثْلَهُ؛
او که خاتم پیامبران بود، بخشندهترین،
پرحوصلهترین، راستگوترین، پایبندترین مردم به عهد و پیمان،
نرمخوترین و خوش مصاحبتترین مردم بود، هر کس بدون سابقه قبلى او
را مىدید، هیبتش او را مىگرفت و هر کس با او معاشرت مىنمود و او
را مىشناخت دوستدارش مىشد و هر کس مىخواست او را تعریف کند،
مىگفت: نظیر او را پیش از او و پس از او ندیدهام.
بحارالأنوار، ج 16، ص 190
حدیث (12) امام صادق علیه السلام :
ثَلاثٌ مَنْ اَتَى اللّهَ بِواحِدَةٍ
مِنْهُنَّ اَوْجَبَ اللّهُ لَهُ الْجَنَّةَ: اَلاِْنْفاقُ مِنْ
اِقْتارٍ وَ الْبِشْرُ لِجَمیعِ الْعالَمِ وَ الاِْنْصافُ مِنْ
نَفْسِهِ؛
هر کس یکى از این کارها را به درگاه خدا ببرد،
خداوند بهشت را براى او واجب مىگرداند: انفاق در تنگدستى،
گشادهرویى با همگان و رفتار منصفانه.
نهج الفصاحه، ح 1281